Samstag 22. Oktober 2022, 21.00 Uhr
Konzert: Emerge / b°tong (Chris Sigdell) / DREKKA (D/Ch/USA)

Sascha Stadlmeier aka Emerge, seit 2015 regelmäßiger Gast im club w71, kommt mit einem Dreifachpaket aus dem Grenzgebiet von Ambient, Elektronik, Drone, Improv, Noise. Alle beteiligten Musiker werden solo auftreten. Sie verzichten auf vordergründige Dramatik, dennoch entfaltet ihre aus kurzen Motiven und Klangpartikeln gefügte Musik suggestive Kraft, nimmt die Hörer*innen mit. Chris Sigdell (Schweiz) konnten wir letztes Jahr im Duo mit Emerge als Bu.d.d.A. erleben. Nun präsentiert er sein Soloprojekt B°TONG, mit dem er sich dem meditativ ambienten Drone verschrieben hat.
Michael Anderson (USA) tritt seit 1996 unter dem Namen DREKKA auf. Seine Musik stützt sich auf ein umfangreiches Sound-Archiv, das er seit den 80-er Jahren auf Reisen erarbeitet hat. Eine Musik zwischen Minimalismus und Klanglandschaften, Musik zu imaginären Filmen, Naturgeräuschen und verhaltener Melancholie.
Emerge selbst schichtete bei seinem letzten Solo im club w71 gefundenes Klangmaterial, Soundfetzen und elektronisch erzeugte Klänge rhythmisch so gekonnt aneinander, dass seine Klangskulptur zu atmen begann. Tolle Musik, die man sonst nicht zu hören bekommt, und der wir viel(!!) mehr Hörer*innen wünschen! Traut euch!
Eintritt: 13 €; für Mitglieder, Schüler, Studenten: 8 €.

Chris Sigdell war auch im Vorjahr dabei, damals im Duo mit Emerge als Bu.d.d.A. Nun präsentiert er sein sehr empfehlenswertes Soloprojekt B°TONG, mit dem er sich dem meditativ ambienten Drone verschrieben hat.
Zum ersten Mal im club w71 ist Michael Anderson aus den USA, der seit 1996 unter dem Namen DREKKA auftritt, und dessen Musik Er hat umfangreiche Tourneen hinter sich, seine Auftritte und ausufernden Veröffentlichungen stützen sich auf ein Archiv von personalisierten Sounds, das er seit den 80-er Jahren erarbeitet hat.
Prägende Einflüsse waren und sind die Klanglandschaften von COIL oder Cindytalk, die Massivität (Schwerkraft) von Einstürzende Neubauten und Hafler Trio, und die Musik von Filmen Tarkowskis und Derek Jarmans. Aber DREKKAS Werk ist eigen, einzigartig und sehr persönlich.
Kurz: Musik, die man sonst nicht zu hören bekommt! Allen neu-gierigen Hörer*innen sehr empfohlen!

Material DREKKA

"Built as a sound installation for a sculpture exhibit, Drekka's latest set of rolling drones displays Michael Anderson's deft control of sonic texture." - Marc Masters for Bandcamp "Experimental Highlights" selection / "Beings of ImberIndus" (2019, Somnimage)

"Anderson's more recent music is, impressively, every bit as cave-bound and inscrutable as the more youthful, mournful cries heard on this LP, but "No Tracks in the Snow" is a more than viable point to start digging." - Noel Gardner for The Quietus / "No Tracks in the Snow : 1996-2002" (2019, Dais)

Working under the name DREKKA since 1996, composer Michael Anderson has toured, traveled, and collaborated extensively; collecting memories and building a personalized archive of sound that dates back to the mid-1980's.

Drekka has released a large body of work on labels such as Auris Apothecary, Dais, Fabrica, Morc, Silber, Somnimage, and Anderson's own label, Bluesanct. Anderson has also recorded and toured as a member of such as projects as Jessica Bailiff, Dylan Ettinger, In Gowan Ring, Lovesliescrushing, Annelies Monseré, Stone Breath, and Turn Pale.

Drekka owes something to the soundscapes and non-linear impressionism of Cindytalk or COIL, the industrial gravity of Einstürzende Neubauten or Hafler Trio, and the cinematic collaborations of Edward Artemiev/Andrei Tarkovsky or Simon Fisher Turner/Derek Jarman. But his work is singular, unique, and very personal.

Throughout years of performing and recording, Drekka has explored early industrial tape culture, fragile bedroom noise-folk, and expansive cinematic textures. His work and performances touch on themes of silence, memory, and forgetfulness. But rather than obscure himself, as is so often the effect of experimental music, DREKKA functions as a direct line into Anderson's mind and his tenuous cache of memories. These personal aspects and this fragility are clearly on display, rather than being obfuscated by poetic abstractions.

While "haunting" and "hypnogogic" are words often used to describe experimental music and art, DREKKA unequivocally occupies and deals in those dark spaces which comprise the tenuous province of memory and dreams. Those are the real ghosts of time and sound.

Just as prominent, particularly in the live setting, is a sort of confrontation; a wrestling with frenetic energy that approaches mania or ecstasy. Just as DREKKA's recordings serve not to obscure but to exhibit Michael Anderson's mind, his performances serve to exhibit his person, his body. DREKKA's audiences behold not an anonymous face in the glow of a laptop, but a man riding his flimsy card table strewn with tape players, bells, trinkets, metal, and pedals. They behold a man's spirit riding him, contact microphone in mouth, hands shifting cassettes collected over time and distance. DREKKA's audiences behold a confrontation of spirit, body, memory, and sound.